„Powiedz czego chcesz, powiedz jasno, czego chcesz…” to z pieśni Sebastiana Riedla, jego słowa, muzyka i śpiew.
Fraza jest zachętą do rozmowy z Tobą, rozmowy pogłębionej, miejscami drążącej Pomoże nam, na ile to jest możliwe, podróż do czasów najwcześniejszych, do krainy dzieciństwa. Na koniec rozmowy zapytam riedlowskim wersem:
- Powiedz, co chciałbyś… Co chciałbyś, jako warunek kardynalny, jako zasadę. Nie pytam o to, co lubisz w błahostkowej konwencji „ I like”. Sebastian wierszem pyta o fundament, o priorytet. Dowiem się, co to jest i rozważę czy sprostam.
W Polsce nikt nikogo, na żadnym poziomie, nie uczy rozmowy
Koniecznie trzeba, począwszy od edukacji żłobkowo przedszkolnej, po seminaria magisterskie wszystkich kierunków, uczyć trudnej sztuki rozmowy.
Osoby toczą narrację. Słyszymy monologi o zakupionych przedmiotach, o gadżetach albo o niecodziennych wydarzeniach.
Rozmowa, nie rozmowa; słychać przechwałki, obecni dodają coś werbalnie lub gestem.
- A ja wam opowiem lepszą historię…
Dzieci, przekrzykując się, też opowiadają o przedmiotach. Relacja z uroczystości, z rodzinnych spotkań jest przechwałkowym opisem otrzymanych gadżeto-prezentów. Młodzież nie rozmawia: wpatrzeni w ekraniki smartfonów, ze słuchawkami na uszach, czasem bąkną coś półgębkiem. Seniorzy zaś z lubością opisują różne schorzenia, głównie własne, a dla porównania - niedomagania osób z otoczenia.
Nie rozmawiamy ze sobą, bo nie ciekawi nas osoba, nie ciekawią nas jej myśli, uczucia, emocje
Człowiek zdobywa się na aktywność, gdy przewiduje zysk, oczekuje korzyści; wtedy zdarza się, że zainicjuje wymianę myśli.
Nikt nie proponuje mi rozmowy. Potrzebuję jej dotkliwie. Dlaczego tak się dzieje?
Empatia i asertywność to cechy potocznie nazywane darem. Szczęśliwy ten, kto je dostał. Cechy te można nabyć drogą treningu,intensywnej własnej pracy wspomaganej warsztatowo.
Empatia (z j.greckiego empatheia - cierpienie) to zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób, umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia na rzeczywistość z ich perspektywy. Osoba pozbawiona empatii jest emocjonalnie „ślepa”, nie potrafi dostrzec, ocenić stanów emocjonalnych osób. Empatia umożliwia pogłębiony dialog, jest ogromnie cenna jako zdolność do rozwiązywania konfliktów, bezcenna w mediacji.
Asertywność zaś to postawa, którą charakteryzuje akceptacja samego siebie, otwartość w wyrażaniu własnych poglądów z zachowaniem szacunku dla opinii innych ludzi. Asertywność oznacza wiarę w siebie, z zachowaniem szacunku dla uczuć i potrzeb innych osób.
Wymieniając się myślami, ćwiczmy uwagę, uczmy się słuchać tego, co ktoś do nas mówi. Z namysłem, powściągliwie, zadajemy pytania. To nie jest łatwe.
Empatia i asertywność pozwalają na nawiązywanie dobrych, wartościowych relacji. To może być początek ważnego wydarzenia.
Porozmawiaj ze mną o uczuciach, emocjach, pragnieniach. Nie opowiadaj o sobie, przynajmniej na początku. Poczekaj trochę…
Wtedy poproszę:
- Powiedz, czego chcesz.
Sebastian Riedel napisał mądry wiersz o mnie i o Tobie. Jeżeli dowiem się, czego chcesz, spora część zarówno Twojej jak i mojej istoty zostanie odsłonięta. W taki sposób rodzą się przyjaźnie.
Polskie przysłowie: „Jak cię widzą, tak cię piszą”: rozumiemy to i niemało staramy się dla higieny ciała, dla przyodziewku. W sferze obyczaju charakteryzuje nas sposób komunikowania się, czyli język - co mówimy i jak mówimy.
Język potoczny, język literacki… Warto, pracując nad własnym wizerunkiem, doskonalić się w polszczyźnie, wtedy nasza mowa będzie godna, wypowiedź wyważona i z szacunkiem do osoby, do osób.
Sposób wyrażania się: zasób słów, budowa zdań, intonacja, akcentowanie stanowią o urodzie, o atrakcji osoby.
Jak usytuować się wśród ludzi? Jak rozmawiać? Trudne to, ale można te umiejętności nabyć, poprzez ambitne, krytyczne czytelnictwo.
W Chorzowie, przy ulicy Jana Henryka Dąbrowskiego 7 działa Centrum Integracji Międzypokoleniowej. W starannie wyremontowanym, zabytkowym obiekcie pochodzącym z 1895 roku organizowane są różne zajęcia dla dorosłych i dla dzieci. Teraz, po pieczołowitym remoncie znalazły się miejsca do realizacji przeróżnych zajęć na rzecz aktywności ruchowej: joga, aerobic, gimnastyka z rehabilitacją i inne.
Mam nadzieję, że na spotkania edukacyjno-warsztatowe przygotowano stosowne miejsca, a co do charakteru i tematyki takich zajęć to zależy od potrzeb, które mieszkańcy zgłoszą. Możliwości są spore, ale jest warunek, co do liczby zainteresowanych osób.
„Doskonalimy się w polszczyźnie”. Prelekcje, wykłady i ćwiczenia. Zachęta do ambitnego czytelnictwa, takiego, które stanowi rozrywkę, ale bogaci, rozwija, edukuje.
Wanda Sułkowska Kwapisz
Napisz do autorki: [email protected]
Napisz komentarz
Komentarze