W tym roku o punkty w Rajdzie Śląska powalczą uczestnicy aż pięciu rajdowych serii: Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (HRSMP), Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska (RSMŚl.), Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP) oraz historycznych mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ). Włączenie Rajdu Śląska do kalendarza ostatniego z wymienionych cykli oznacza, że organizowana od 2017 roku impreza już zyskała międzynarodową rangę.
Na trasie kibice zobaczą urozmaiconą stawkę załóg w najnowszych, wyczynowych konstrukcjach, których cena przekracza milion złotych, jak i w legendarnych samochodach historycznych takich, jak Audi Quattro, Ford Sierra RS Cosworth 4x4, Datsun 240Z czy też… Trabant 601.
Liderzy ze Szwecji kontra Polacy
W gronie 95 zgłoszonych załóg jest cała krajowa czołówka, w tym trzej główni pretendenci do tytułu mistrzów Polski 2022. Najwyżej rozstawieni są Szwedzi – Tom Kristensson i Andreas Johansson. Aktualni liderzy punktacji krajowego czempionatu (138 pkt) otrzymali pierwszy numer startowy. Nakleją go na Hyundaia i20 R5, którego przygotuje dla nich Kowax 2Brally Racing – zespół z Czechowic-Dziedzic. Dwójka należy do Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb, dwukrotny rajdowy mistrz Polski, plasuje się na drugim miejscu w tabeli z 14-punktową stratą do Kristenssona. Na trzecie pozycji w klasyfikacji mistrzostw jest pochodzący z Żywca Kacper Wróblewski (Skoda Fabia Rally2 evo). Reprezentant ORLEN Team, wraz Jakubem Wróblem, zgromadził 108 punktów, a na trasę Rajdu Śląska ruszy z trzecim numerem startowym.
W najszybszych i najbardziej zaawansowanych rajdówkach klasy R5/Rally2 zobaczymy także innych zawodników z województwa śląskiego. Z dziewiątką pojadą pochodzący z Ustronia bracia Jarek i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5), a z Volkswagena Polo GTI R5 skorzystają gliwiczanin Dariusz Poloński oraz ustronianin Łukasz Sitek (nr 10).
- Myślę, że trasa tegorocznej edycji Rajdu Śląska jest wręcz idealna dla nas, w kontekście walki o czołowe miejsca. W sobotę mamy odcinki specjalne na południu województwa. Dobrze znam ich charakterystykę, bo właśnie na Śląsku Cieszyńskim zaczynałem moją karierę rajdową i wiele razy tu startowałem. Z kolei w niedzielę mamy zupełnie nowe trasy, a my w takich warunkach świetnie się czujemy i od razu potrafimy jechać szybko – ocenił Jarek Szeja, który w ubiegłym roku ukończył Rajd Śląska tuż za podium.
- Dla nas sezon wkracza w decydującą fazę. Punkty zdobyte w Rajdzie Śląska, a także w kolejnych rundach, będą dla nas bardzo ważne. Musimy pojechać bardzo szybko i skutecznie, by myśleć o satysfakcjonującym nas wyniku na koniec sezonu. Oczywiście wolałbym uciekać rywalom w punktacji i tak zarządzać tempem, by osiągnąć cel. My jednak musimy gonić i nie mamy wyjścia – trzeba cisnąć – mówi Kacper Wróblewski, kierowca ORLEN Team.
Co ciekawe, do Chorzowa nie przyjedzie nikt z poprzednich zwycięzców Rajdu Śląska, więc w tym roku do listy triumfatorów imprezy dopisane zostaną nowe nazwiska. Do tej pory w Rajdzie Śląska triumfowały załogi Kasperczyk/Syty (2017 i 2018), Marczyk/Gospodarczyk (2019 i 2021) oraz Finowie – Huttunen i Lukka (2020).
Prowadzenia w kategorii samochodów z napędem na jedną oś (2WD) bronić będą Adam Sroka i Patryk Kielar, dla których Peugeota 208 Rally4 przygotuje żorska firma Rallylab.
Łącznie, w ramach szóstej rundy mistrzostw Polski (RSMP) zmierzą się 43 załogi, z czego aż 20 dysponuje samochodami z napędem na cztery koła.
Druga młodość rajdówek sprzed lat
Po raz piąty z rzędu w Rajdzie Śląska zmierzą się kierowcy i piloci w modelach samochodów, które triumfy na rajdowych trasach święciły kilkadziesiąt lat temu. Stawkę Motul HRSMP tworzą załogi w różnorodnych rajdówkach - od konstrukcji z lat 60. XX w. po mocne auta z lat 90. Dla zachowania zgodności historycznej auta są podzielone na kategorie wiekowe. W Rajdzie Śląska kibice będą mogli zobaczyć w akcji 12 historycznych samochodów, w tym m.in. Subaru Legacy 4WD, Opla Kadetta, Volvo Amazon czy Trabanta 601.
W roli liderów Historycznej Klasyfikacji Generalnej do Chorzowa przyjadą Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra RS Cosworth). Ich zadaniem będzie nie tylko utrzymanie pierwszego miejsca, lecz także przełamanie serii Roberta Lutego i Marcina Celińskiego (Subaru Legacy 4WD). Ta załoga cztery razy z rzędu była najszybsza w historycznej rywalizacji na Śląsku.
Nie tylko mistrzostwa Polski
W ramach Rajdu Śląska odbędzie się również Rajd Mikołowski, który stanowi trzecią rundę mistrzostw Śląska i mistrzostw Południa. Zawody zaliczane do tych rozgrywek to rajdy okręgowe, krótsze niż rundy mistrzostw Polski. Uczestnicy RSMŚl i RMP będą się ścigać na dystansie blisko 55 km, podzielonym na 8 prób sportowych. W Rajdzie Mikołowskim zmierzy się 40 duetów, w tym urzędujący mistrzowie Śląska i liderzy punktacji – Maciej Hawro i Wojciech Kolaczek (Honda Civic).
Wieczorne ściganie na ulicach Katowic
Pierwszą okazją do zobaczenia rajdowych załóg w akcji będzie odcinek testowy. Przedrajdową rozgrzewkę zaplanowano w Bieruniu, obok zakładów Nitroerg, w godzinach od 11 do 15.
Rajd Śląska rozpocznie się w centrum Katowic, na ulicy Dworcowej. Ceremonię startu zawodów zaplanowano na piątek, 9 września, na godzinę 17:30. Właśnie tu kibice będą mogli z bliska obejrzeć wszystkie rajdówki czy też porozmawiać z zawodnikami oczekującymi na start rajdu.
Z Dworcowej rajdowa kawalkada przejdzie na start prologu, czyli widowiskowego odcinka specjalnego wytyczonego na ulicach Katowic. Ściganie na zamkniętej i zabezpieczonej trasie o długości 1,75 km rozpocznie się już o 17:30, kiedy do rywalizacji ruszą uczestnicy mistrzostw Śląska i mistrzostw Południa. Na 18:30 zaplanowano przejazdy samochodów historycznych, a od 19:10 ulice miasta „przejmie” stawka mistrzostw Polski. Wyniki prologu nie będą zaliczane do klasyfikacji zawodów, ale najlepsze załogi tej prestiżowej rywalizacji zostaną nagrodzone specjalnymi pucharami.
Sobota na południu województwa – trasa Rajdu Śląska 2022
Właściwa rywalizacja w Rajdzie Śląska rozpocznie się w sobotni poranek, 10 września. Pierwszy etap zawodów to siedem odcinków specjalnych:
11:00 – OS 1: PSB Mrówka Cyroń (9,04 km, gmina Bestwina)
12:05 – OS 2: Kiczyce (9 km)
13:00 – OS 3: Jastrzębie-Zdrój (15 km)
14:45 – Serwis A: 30 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
16:40 – OS 4: PSB Mrówka Cyroń (9,04 km, gmina Bestwina)
17:45 – OS 5: Kiczyce (9 km)
18:40 – OS 6: Jastrzębie-Zdrój (15 km)
20:30 – OS 7: Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich (1,5 km, Chorzów – błonia Stadionu Śląskiego)
20:50 – Serwis B: 45 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
Zgodnie z harmonogramem, po trzech pierwszych odcinkach specjalnych załogi przyjadą na Stadion Śląski w Chorzowie, gdzie zaplanowano przerwę na serwis (od 14:45). To właśnie tu będzie można zobaczyć samochody z bliska, a także mechaników pracujących przy rajdówkach.
Tegoroczna edycja Rajdu Śląska ponownie jest elementem obchodów 100-lecia Powstań Śląskich. By przyczynić się do upamiętnienia tych wydarzeń, sobotni etap Rajdu Śląska zwieńczy Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich – widowiskowy odcinek wytyczony na błoniach Stadionu Śląskiego (od strony AKS). Od 17:10 na 1,5-kilometrowej trasie rywalizować będą załogi z mistrzostw Śląska i mistrzostw Południa. Dla załóg z mistrzostw Polski, w tym także z historycznego czempionatu, Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich rozpocznie się już po zmroku – o 20:30.
Nowe odcinki w niedzielę – Rajd Śląska jedzie na północ
Drugi etap zawodów to rywalizacja na trasach w północno-wschodniej części województwa, niewykorzystywanych nigdy wcześniej w Rajdzie Śląska. Dla zawodników to wyzwanie urozmaicające zmagania w zawodach. Na 11 września organizatorzy przygotowali pięć prób wytyczonych w powiatach będzińskim i zawierciańskim, na których załogi będą się ścigać zgodnie z poniższym harmonogramem:
10:20 – Serwis C: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
11:35 – OS 8: Bruk Premium (4,52 km, Siewierz)
12:55 – OS 9: Pilica (10,16 km)
13:35 – OS 10: Łany Wielkie (15,18 km)
15:25 – OS 11: Pilica (10,16 km)
16:40 – OS 12: Bruk Premium (4,52 km, Siewierz)
18:02 – Serwis D: 10 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
18:15 – Ceremonia mety (Chorzów, Stadion Śląski)
Odcinek Łany Wielkie, podobnie jak sobotnia próba w Kiczycach, będzie zapętlony, co oznacza, że w jednym miejscu kibice będą mogli zobaczyć każdą rajdówkę dwukrotnie.
Finałowy oes Rajdu Śląska, a więc drugie starcie na odcinku Bruk Premium, będzie rozegrany jako Power Stage. To dodatkowo punktowana próba, na której pięć najszybszych załóg kolejne punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu.
Finał w Kotle Czarownic
Stadion Śląski będzie bazą Rajdu Śląska już po raz szósty. Na wielofunkcyjnym obiekcie w Chorzowie zlokalizowany będzie park serwisowy. W tym miejscu kibice mogą z bliska zobaczyć samochody rajdowe oraz mechaników przy pracy. W niedzielny wieczór, przed stadionem odbędzie się także zakończenie zawodów. Ceremonię mety, podczas której puchary odbiorą najlepsze załogi Rajdu Śląska, zaplanowano na godzinę 18:15.
Co, gdzie i kiedy - program Rajdu Śląska 2022 – 6. rundy RSMP 2022
Piątek, 9 września
11:00 – 15:00 – odcinek testowy (2,85 km, Bieruń – ERG)
17:30 – Ceremonia startu (Katowice, ulica Dworcowa)
19:10 – Prolog: Katowice (1,75 km)
Sobota, 10 września (7 odcinków specjalnych, łącznie 67,58 km)
11:00 – OS 1: PSB Mrówka Cyroń (9,04 km, gmina Bestwina)
12:05 – OS 2: Kiczyce (9 km)
13:00 – OS 3: Jastrzębie-Zdrój (15 km)
14:45 – Serwis A: 30 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
16:40 – OS 4: PSB Mrówka Cyroń (9,04 km, gmina Bestwina)
17:45 – OS 5: Kiczyce (9 km)
18:40 – OS 6: Jastrzębie-Zdrój (15 km)
20:30 – OS 7: Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich (1,5 km, Chorzów – błonia Stadionu Śląskiego)
20:50 – Serwis B: 45 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
Niedziela, 11 września (5 odcinków specjalnych, łącznie 44,54 km)
10:20 – Serwis C: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
11:35 – OS 8: Bruk Premium (4,52 km, Siewierz)
12:55 – OS 9: Pilica (10,16 km)
13:35 – OS 10: Łany Wielkie (15,18 km)
15:25 – OS 11: Pilica (10,16 km)
16:40 – OS 12: Bruk Premium (4,52 km, Siewierz)
18:02 – Serwis D: 10 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
18:15 – Ceremonia mety (Chorzów, Stadion Śląski)
Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2022 przed Rajdem Śląska:
1. Kristensson/Johansson 138 pkt
2. Grzyb/Binięda 124 pkt
3. Wróblewski/Wróbel 108 pkt
4. Lubiak/Dachowski 71 pkt
5. Płachytka/Nowaczewski 69 pkt
6. Gabryś/Dymurski 60 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 52 pkt
8. Szeja/Szeja 40 pkt
9. Chwietczuk/Syty 40 pkt
10. Marczyk/Gospodarczyk 34 pkt
Źródło: Materiały prasowe
Fot. Własne
Napisz komentarz
Komentarze