Dobiega końca przebudowa pierwszego wagonu typu Pt, czyli popularnego Helmuta. Aktualnie trwa montaż systemu informacji pasażerskiej, ŚKUP, monitoringu i prace wykończeniowe. Tramwaje Śląskie z siedzibą w Chorzowie kilka lat temu zdecydowały się na sprowadzenie dla potrzeb przewozu mieszkańców aglomeracji wagony typu Duewag Pt 8 z Frankfurtu, gdzie funkcjonowały jako pociągi miejskiego metra. To stwarzało zasadniczy problem, gdyż tego typu wagony są dwukierunkowe – posiadają drzwi po obu stronach. Taka konstrukcja znacząco utrudniała podróż osobom starszym, niepełnosprawnym, matkom z wózkami i dzieciom. Zarząd spółki zdecydował o wykonaniu generalnego remontu pojazdów.
Po wykonanych przeróbkach wagon odbędzie jazdę techniczną, a także rozszerzone badania techniczne, które pozwolą wprowadzić go do ruchu. Dzięki temu ma spełniać wszystkie wymogi i standardy. Zgodnie z informacją przekazaną przez rzecznika spółki Tramwaje Śląskie Andrzeja Zowady, Helmuty mają pojawić się na torach aglomeracji z końcem I kwartału tego roku.
- Proces przebudowy wagonów typu Pt realizowany jest przez pracowników Zakładu Usługowo Remontowego Tramwajów Śląskich S.A. w Chorzowie. Tramwaje Śląskie S.A. podjęły decyzję o modernizacji tych wagonów, z zabudową nowego niskopodłogowego członu środkowego - informuje Andrzej Zowada.
Pierwszy przebudowywany wagon spółka zaprezentowała w Chorzowie 25 listopada z okazji obchodów Święta Tramwajarzy. – Po przebudowie wagon stał się tramwajem jednokierunkowym z niskopodłogowym członem środkowym, nowymi elementami skrajnymi z przodu i tyłu wagonu, zmodernizowanym układem napędowym, nowymi drzwiami, przebudowanym wnętrzem oraz z nową kabiną motorniczego i nowymi systemami informacji pasażerskiej. Chorzowski Zakład Usługowo Remontowy już pracuje nad modernizacją drugiego takiego wagonu – tłumaczy Andrzej Zowada.
Wkrótce ma zostać rozpisany konkurs na imię dla nowego tramwaju. Estetyka zmodernizowanego Helmuta wzbudza kontrowersje wśród pasjonatów komunikacji tramwajowej i internautów, którzy ochrzcili go już… „Januszem”.
Jak czytamy na blogu Przednia Platforma Tramwaju Pawła Warzechy: „Internet wrze. Drwiny pod adresem Janusza, bo tak ochrzczony został nieformalnie nowy potworek, zdają się nie mieć końca. Oczywiście sama idea modernizacji wagonu nie była zła, bo chodziło przede wszystkim o dołożenie niskopodłogowego członu. Z tym, że na tym de facto powinno się to było zakończyć, ale widocznie było to z nieodgadnionych przyczyn niemożliwe”. Czy naprawdę wygląda on aż tak źle?
Koncepcji estetycznej pojazdu broni rzecznik Andrzej Zowada. - Jeśli chodzi o wygląd nowego czoła tramwaju to wzbudza dyskusję wśród miłośników komunikacji tramwajowej, podobnie jak wiele innych elementów funkcjonowania tramwajów w naszej Aglomeracji. Spółka nie planuje zmian w wyglądzie tramwaju, lecz będzie kontynuować prace zgodnie projektem, który został zaakceptowany i przyjęty do realizacji.
Wygląd Helmutów może ocenić każdy mieszkaniec Chorzowa – w naszej galerii zamieściliśmy fotografie z listopadowej prezentacji wagonu.
Napisz komentarz
Komentarze