GZM przeznaczy na realizację inwestycji ponad 317 mln złotych. Ich całkowita wartość to z kolei prawie 1,5 mld złotych. Wcześniej Metropolia zleciła opracowanie dokumentacji przedprojektowych oraz zagwarantowała dotacje na pokrycie przez gminy wkładu własnego. Dzięki temu projekty zostały ocenione najlepiej w skali całego kraju.
Dzięki inwestycjom niemal 100 km torów kolejowych zostanie odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu. Na trasach powstanie 14 nowych przystanków osobowych. W Chorzowie powstanie przystanek o nazwie „Chorzów Hajduki” bądź „Chorzów Niedźwiedziniec”.
Kolejnym etapem po podpisaniu umów będzie ogłoszenie przez PKP PLK postępowań przetargowych na opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej, która będzie podstawą do przygotowania przetargów na prace budowlane. Projekt zakładający odtworzenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Gliwicami a centrum Katowic przez południowe dzielnice Zabrza, Rudy Śląskiej, z nowym przystankiem w Chorzowie jest wyjątkiem - w tym przypadku od razu zostanie ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.
Umowy dotyczą prac na szeregu linii kolejowych:
- budowie drugiego toru w kierunku Rybnika na odcinku Katowice Ligota – Orzesze-Jaśkowice,
- odbudowie połączenia kolejowego z centrum Pyskowic,
- odtworzenie alternatywnego połączenia pasażerskiego Katowic z Tychami przez katowickie dzielnice Kostuchna i Murcki,
- odtworzeniu ruchu pasażerskiego pomiędzy Gliwicami a centrum Katowic przez południowe dzielnice Zabrza, Rudy Śląskiej, z nowym przystankiem w Chorzowie,
- odtworzeniu bezpośredniego połączenia centrum Dąbrowy Górniczej ze Strzemieszycami i Sławkowem,
- budowie linii kolejowej między Bytomiem a Rudą Śląską Chebziem, przez Orzegów.
źródło: UM Chorzów/ Fot.: GZM
Napisz komentarz
Komentarze