5 listopada 2019 roku rozpoczęła się jedna z największych inwestycji drogowych w Chorzowie, która realizowana była we współpracy ze spółką Tramwaje Śląskie. Nadgryziona zębem czasu ulica 3 Maja doczekała się w końcu remontu. Pracami zajęła się firma Silesia Invest Spółka z o.o. z Gliwic. 2 stycznia 2023 roku oficjalnie ten ważny, miejski ciąg komunikacyjny został w pełni oddany do użytku.
- Zrobiliśmy wszystko kompleksowo od A do Z, ta droga została wybudowana od nowa. Jest nowy wodociąg, nowa kanalizacja sanitarna, deszczowa, sieci teletechniczne, został położony nowy gazociąg, zmodernizowane torowisko. To powoduje, że przez lata nie trzeba tam będzie żadnych większych remontów realizować, oprócz oczywiście górnej warstwy asfaltu po kilku latach, czy kilkunastu - komentuje Marcin Michalik, wiceprezydent Chorzowa.
Zmodernizowana ulica oferuje znaczną poprawę jeśli chodzi o komfort jazdy, zarówno dla samochodów, jednośladów jak i komunikacji miejskiej. Torowisko jest dotosowane do potrzeb tramwajów niskopodłogowych, dodatkowo poruszając się po nim będą one generowały mniejszy hałas. Do popularnej "bany" wygodnie wsiądziemy na przystanku w stylu wiedeńskim. Na całej długości drogi znajduje się ścieżka rowerowa.
Pierwotnie zakończenie przebudowy tej ulicy planowane było na koniec 2021 roku. Niestety, wynikło co najmniej kilka nieprzewidzianych okoliczności, z powodu których pojawiło się opóźnienie. W sierpniu 2020 roku z problemami zmagano się na górnym fragmencie 3 Maja. Natrafiono tam na instalację, która nie widniała na planach i projektach. Identyfikacja kabli i ich zabezpieczenie wstrzymało remont tego odcinka. Kluczowy aspekt, jaki miał wpływ na czas realizacji prac to pandemia koronawirusa. Kolejne przełożenie na postęp miał poślizg robót prowadzonych przez spółki zewnętrzne, a co za tym idzie, blokowanie kolejnych etapów inwestycji.
W komentarzach mieszkańców często pojawiały się pytania o obecność zieleni, a reczej jej brak. Faktycznie, na części ulicy ze świeczką można szukać roślinnych akcentów.
- Już w zeszłym roku zostały wykonane nasadzenia na ulicy 3 Maja na odcinku od wodociągów, do granicy ze Świętochłowicami. Tam znajduje się wyodrębniony pas zieleni, jest trochę więcej miejsca. W górnej części jest z tym miejscem problem, w momencie w którym chcemy mieć i ścieżkę rowerową, i chodniki, i miejsca postojowe. Ale przede wszystkim tam są ogromne ilości infrastruktury. Tam w każdym metrze kwadratowym jest albo gazociąg, albo wodociąg, albo kanał teletechniczny, gdzie poprowadzone są światłowody i to jest wszystko w ogromnej ilości skomasowane pod powierzchnią - wyjaśnia Michalik. - I tramwaj, i rower, i samochód, i pieszy, i duża ilość miejsc parkingowych. Z jednej strony to jest szeroka droga, ale z drugiej strony jest na tej drodze wszystko. Dodatkowe nasadzenia odbyłyby się kosztem np. miejsc parkingowych - dodaje wiceprezydent.
Pomimo zakończonych prac na ulicy 3 Maja, jeszcze nie poruszają się po niej tramwaje. Jest to spowodowane modernizacją linii przy ulicy Katowickiej i Metalowców oraz koniecznością dobudowy łącznika. Ten ma zostać wykonany jeszcze w styczniu.
Napisz komentarz
Komentarze