Fundusz Odporności to nowy mechanizm wsparcia rozwoju gmin. Dotacje z budżetu Metropolii są przeznaczone na realizację projektów gmin. Pieniądze mają być skierowane na m.in. inwestycje związane z ograniczeniem niskiej emisji. To termomodernizacja budynków, budowa instalacji OZE, energooszczędne oświetlenie oraz modernizacja sieci ciepłowniczych.
Wsparcie można uzyskać na inwestycje związane z transportem publicznym jak np. budowa lub modernizacja zintegrowanych węzłów przesiadkowych, infrastruktura rowerowa, przystankowa oraz ruchu pieszych. Gminy mogą także pozyskać dotacje na przebudowę dróg czy też inwestycje budowlane związane z rozwojem infrastruktury m.in. szkolnictwa, służby zdrowia czy kultury.
Na liście dofinansowania znalazło się 27 projektów z 24 gmin. Wśród nich można wyróżnić projekt Bytomia. Miasto otrzymało ok. 8,6 mln zł na przebudowę ulicy Piekarskiej pod planowaną przez Tramwaje Śląskie S.A. modernizację torowiska tramwajowego. Dla Chorzowa uruchomiono ok. 5,2 mln zł na przebudowę ul. Władysława Truchana. Dąbrowa Górnicza pozyskała 5,8 mln zł na termomodernizację i modernizację przedszkola nr 32.
Gminy, które na początku roku nie zgłosiły swoich projektów, będą mogły to zrobić podczas kolejnych rund naboru. Łączna pula dotacji w tegorocznym Funduszu wynosi ok. 97,2 mln zł.
- Jeśli chodzi o środki rządowe, które otrzymaliśmy w zeszłym roku, one są rozpisane na lata, ponieważ ta inwestycja jest wieloletnia. W zeszłym roku rozstrzygnęliśmy przetarg, dodaliśmy wykonawcę, podpisaliśmy umowę. W tej chwili trwają prace wodociągowe, one są prowadzone teraz w taki sposób mało uciążliwy. Aktualnie pracują wodociągi, natomiast po zakończeniu tych prac w połowie roku będziemy ruszać już z pracami drogowymi - przekazał Marcin Michalik, wiceprezydent Chorzowa.
Trwająca inwestycja na ulicy Truchana tym samym będzie finansowana częściowo ze środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, własnych oraz nowo pozyskanych z Metropolii.
- Koszty inwestycji wzrosły w stosunku do tego co zakładaliśmy, czego powodem jest coroczna inflacja, poza tym w tej realizacji występuje duży wkład własny powyżej 50-ciu procent. Tym samym tutaj wsparliśmy się Funduszem Odporności, czyli środkami które Metropolia daje gminom, po to żeby ułatwić im procesy inwestycyjne w związku ze zmianami podatkowymi. Dzięki tym dodatkowym środkom nie musimy brać dużej ilości kredytu, by tą inwestycję zrealizować - wylicza Michalik.
Jednymi z decydujących kryteriów formalnych przyznania dofinansowania jest komplementarność z zapisami Strategii Rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na lata 2022-2027 z perspektywą do 2035 r., a także standardami wyznaczonymi przez Metropolię. Należą do nich: „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”, „Standardy dostępności ruchu pieszych dla miast i gmin Górnośląsko Zagłębiowskiej Metropolii” oraz „Wytyczne dotyczące infrastruktury publicznego transportu zbiorowego”.
Dotacje celowe z funduszy Odporności, Solidarności oraz PONE przyznawane są na konkretne zadania inwestycyjne, które gminy zgłaszają za pośrednictwem liderów swoich podregionów: Katowic, Sosnowca, Bytomia, Gliwic i Tychów. Następnie projekty podlegają ocenie pod kątem formalno-prawnym i te, które uzyskają pozytywną ocenę, zatwierdzane są przez Zarząd GZM. W dalszej kolejności lista ocenionych pozytywnie projektów przedstawiana jest Zgromadzeniu GZM, które podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej.
Źródło: GZM, własne
Napisz komentarz
Komentarze