Rejestracja agencji marketingowej – kiedy nie jest konieczna?
Z pewnością wiesz, że z zakładaniem własnej działalności gospodarczej wiąże się rejestracja firmy. Nie zawsze jednak jest to konieczne. Polskie prawo przewoduje, że od rejestracji można odstąpić jeżeli:
• prowadzisz działalność „pod własnym imieniem i nazwiskiem” jako osoba fizyczna, a przychody, jakie osiągasz nie są większe niż 50% wartości minimalnego wynagrodzenia (do 30 czerwca 2023 roku) – 3490 zł brutto. Pamiętaj jednak, że od 1 lipca będzie to już 75% minimalnego wynagrodzenia, czyli 3600 zł brutto;
• nie prowadziłeś/-aś własnej firmy w trakcie ostatnich 60 miesięcy
Co ważne, obydwa te warunki musisz spełnić łącznie. Jeżeli np. przekraczasz ww. przychodów, konieczna będzie rejestracja firmy. Masz na to 7 dni od zaistnienia tej sytuacji. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, koniecznie wejdź pod link: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy, gdzie udzielana jest pomoc w tej kwestii.
Własna agencja marketingowa: jaka forma prawna?
Przedsiębiorcy, którzy zakładają swoje agencje marketingowe najczęściej decydują się na:
• spółkę cywilną – to dobra opcja, jeżeli masz wspólników. Będą oni solidarnie odpowiadać za działalność firmy swoim majątkiem.
• jednoosobową działalność gospodarcza, którą prowadzisz jako osoba fizyczna. Co ważne, nie trzeba sporządzać umowy czy też wnosić kapitału początkowego. spółkę akcyjną – tutaj przeszkodą może być próg minimalnego kapitału zakładowego – musisz zebrać min. 100 000 zł.
• spółkę komandytową, w której udziałowcami są osoby odpowiadające solidarnie całym majątkiem (komplementariusze), ale również tacy, którzy odpowiadają jedynie do określonej sumy (komandytariusze)
• spółkę komandytowo-akcyjną, złożoną z akcjonariuszy i komplementariuszy. Pamiętaj, że tutaj minimalny kapitał zakładowy to 50 000 zł.
• spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – plusem dla zakładających jest brak odpowiedzialności za zobowiązania finansowe, a minimalny kapitał zakładowy to min. 5000 zł
• spółkę jawną – to świetna opcja, jeżeli masz drugą osobę, która tak jak Ty będzie odpowiadać całym swoim majątkiem za firmę.
Formalności związane z zakładaniem firmy
Założenie agencji marketingowej nie jest trudne. Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) możesz złożyć przez Internet – bez wychodzenia z domu i zaraz po tym oficjalnie rozpocząć pracę w swojej firmie.
Jeżeli jednak zdecydowałeś/-aś się na formę działalności jako spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością albo akcyjną – wtedy konieczna jest rejestracja również w Krajowym Rejestrze Sądowym. Aby to zrobić, złóż wniosek o wpis na Portalu Rejestrów Sądowych. Dołącz też:
• umowę spółki
• oświadczenie o wniesieniu koniecznego do założenia kapitału początkowego
• oświadczenia osób, które będą reprezentować spółkę
• dokument o powołaniu członków zarządu
• lista wspólników
Aby założyć agencję marketingową musisz mieć już wybrany kod PKD, który określa specyfikę oraz przedmiot, jakim będziesz się zajmować w trakcie prowadzenia firmy. Konieczne jest to do złożenia wniosku o wpis do CEIDG. Kod, jakiego powinieneś/-aś użyć to PKD 73.11.Z. oraz
PKD 73.12.A-D.
Marketingowiec nowy na rynku kontra księgowość
Założenie agencji marketingowej wymaga wyboru oraz prowadzania księgowości. W Polsce ustawa o rachunkowości jasno określa, że księgowość może występować w formie:
• KPiR (księga przychodów i rozchodów), tzw. uproszczona księgowość
• pełna księgowość – będzie Cię dotyczyć, jeżeli wybierzesz jako formę prowadzenia działalności którąś ze spółek, ale również wówczas gdyby, Twój roczny przychód netto wyniósł więcej niż 9 654 400 zł (pamiętaj, że ta kwota dotyczy 2023 roku).
Ustawodawca nie narzuca nikomu konieczności korzystania z biura księgowego do prowadzenia rachunkowości, ale taka opcja będzie dla Ciebie bardzo wygodna, jeżeli nie chcesz zatrudniać księgowej, a sam/-a nie znasz się na fakturach i sprawozdaniach. Taka opcja jest dla Ciebie bezpieczniejsza niż samodzielne księgowanie na podstawie informacji znalezionych w Internecie – niepewnych i często wątpliwych. W każdym razie decyzja jest do podjęcia jeszcze przed samym złożeniem wniosku o rejestrację agencji marketingowej, ponieważ w nim należy wskazać miejsce, w jakim będą przechowywane księgi rachunkowe oraz cała dokumentacja związana z rachunkowością. Jeżeli szukasz usług rachunkowych dla agencji marketingowej, koniecznie wejdź pod link: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-agencji-reklamowych. Znajdziesz tam osoby, które wiedzą jak zaksięgować Twoje faktury.
Kolejna decyzja dla przedsiębiorcy: Wybór formy opodatkowania
Wybór formy opodatkowania to kolejny bardzo ważny aspekt, w jakim musisz podjąć decyzję, jeżeli chcesz prowadzić agencję marketingową. Pamiętaj, że zawsze masz wybór i możesz zdecydować się na:
• opodatkowanie podatkiem liniowym – ogromnym plusem takiej opcji jest zawsze ta sama stawka opodatkowania - wynosi ona dokładnie 19%, niezależnie od tego czy zarobisz na swojej firmie 100 zł czy też 1 000 000 zł.
• opodatkowanie na zasadach ogólnych – stawka może tutaj wynosić 17 albo 32% w zależności od dochodu. Jeżeli przekroczysz wartość 85 528 zł, Twój podatek będzie liczony w oparciu o wyższą stawkę;
• podatek CIT – w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zapłacisz odpowiednio 9% lub 19% podatku, przy czym z tej niższej stawki będziesz mógł/-a skorzystać, o ile Twój przychód w roku poprzednim nie był wyższy niż kwota 9 654 400 zł (2 mln euro).
Jak będziesz zarządzać projektami? Pomyśl o tym dzisiaj!!!
Zakładając własną agencję marketingową musisz mieć dostęp do odpowiednich narzędzi pracy. Bez nich cały biznes nie będzie miał sensu, gdyż nawet mając zlecenia, nie będziesz mógł/-a ich zrealizować na czas lub na tak wysokim poziomie, jak wymaga tego klient. Jeżeli poważnie myślisz o własnym biznesie w tej branży, koniecznie wyposaż stanowiska pracy w odpowiednie oprogramowanie do kierowania projektami. Pamiętaj, że w przypadku braku dobrej organizacji, kierowania podwładnymi oraz bieżącego monitoringu trudne będzie osiągnięcie sukcesu. Konkurencja w branży jest duża i każdy chce osiągnąć jak najwięcej, więc zainwestuj w narzędzie, które pomoże Ci zwyciężać. Wiele interesujących funkcji, które usprawniają pracę ma to oprogramowanie: https://firmbee.com/pl/narzedzia/zarzadzanie-projektami. Wejdź pod ww. link i zastanów się czy go nie potrzebujesz!
Zarządzanie projektami z oprogramowaniem: co zyskujesz w praktyce?
Inwestycja w porządne i nowoczesne oprogramowanie dla Twojej nowej agencji marketingowej to dobry wybór, ale z pewnością chciałbyś/-abyś wiedzieć co konkretnie zyskujesz. Będzie to przede wszystkim multum możliwości, a więc:
• obieranie osiągalnych celów biznesowych
• lepsza komunikacja z zespołem
• planowanie projektów oraz przedsięwzięć
• zarządzanie budżetem w sposób profesjonalny
• doskonalsze warunki do współpracy ludzi w zespole
• poprawa jakości pracy zespołowej
• kierowanie oraz kontrola pracy wykonywanej przez zespół
• oddelegowywanie i rozdzielanie zadań pomiędzy podwładnych
• bieżące monitorowanie stanu wykonania zadań
Jeżeli poważnie myślisz o swojej firmie i chcesz realizować swoje cele w profesjonalny sposób, koniecznie musisz poznać narzędzie do pracy w agencjach marketingowych od firmy Firmbee. Pozwoli Ci to na kontrolowanie projektów oraz takie ich wyznaczanie, aby były naprawdę możliwe do realizacji. Pozwoli Ci to uniknąć wielu niepowodzeń!
Napisz komentarz
Komentarze