Rajd Śląska, zawody organizowane przez Fundację Automobilistów, były również zaliczane do kalendarzy Historycznych Rajdowych Mistrzostw Polski (HRSMP) i Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Łącznie, ze Stadionu Śląskiego w Chorzowie, gdzie zlokalizowano bazę rajdu, do rywalizacji ruszyły 94 załogi. 47 rywalizowało w ramach rundy FIA ERC, 13 duetów walczyło o punkty w historycznym czempionacie, a 34 w RMP.
Trasa tegorocznej edycji Rajdu Śląska liczyła 635,12 km, z czego blisko 150,34 to dystans 12 asfaltowych odcinków specjalnych.
Perfekcyjna niedziela Wróblewskiego i Wróbla
Wróblewski i Wróbel wygrali siedem z 12 odcinków specjalnych rajdu. Pierwszy raz na prowadzenie wyszli po rozgrywanym w sobotę oesie w Jastrzębiu-Zdroju (18,2 km). Pod koniec drugiego dnia rajdu mieli jednak problemy z hamulcami i przed finałowym etapem zawodów spadli na trzecią pozycję. Sobotnie zmagania w roli liderów zakończyli bracia Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5). Za nimi plasowali się wiceliderzy punktacji mistrzostw – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +0,9 s). Z kolei Wróblewskiego i Wróbla od Szejów dzieliło 8,3 s.
W niedzielę, 10 września, Wróblewski i Wróbel wygrali wszystkie cztery rozegrane oesy i zwyciężyli w Rajdzie Śląska. Dla kierowcy z Żywca to trzeci w karierze triumf w klasyfikacji generalnej rundy mistrzostw Polski. Poprzednie dwa zwycięstwa Wróblewski wywalczył w Rajdzie Świdnickim – w 2021 i 2022 roku.
Na drugim miejscu finiszowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (+5,1 s). Na trzeciej pozycji metę osiągnęli bracia Szejowie (+7,5 s).
Czwarte miejsce, trzeci tytuł
Czwarte miejsce wywalczyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (+35,8 s). Tym wynikiem pochodzący z Rzeszowa kierowca przypieczętował swój trzeci w karierze tytuł mistrza Polski. W sezonie 2016 Grzyb triumfował z Robertem Hundlą, a w 2018 roku w drodze do tego sukcesu, w poszczególnych rundach RSMP pilotowali go Bogusław Browiński, Robert Hundla i Jakub Wróbel. Rzeszowianin ma na swoim koncie również siedem tytułów mistrza Słowacji. Z kolei dla jego pilota – Adama Biniędy to pierwszy w karierze tytuł rajdowego mistrza Polski.
Czołową piątkę Rajdu Śląska 2023 uzupełnili Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo, +45,0 s).
Na Power Stage – ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobyli Wróblewski i Wróbel. Na kolejnych miejscach uplasowały się załogi Szeja/Szeja (4 pkt), Grzyb/Binięda (3 pkt), Byśkiniewicz/Siatkowski (2 pkt) oraz Płachytka/Fiołek (1 pkt).
Sobczak i Pawłowski zdominowali „ośkę”
W klasie 3 (samochody Rally3) zwyciężyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Czwarte miejsce zajęli Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3, +10:05,1 s), dzięki czemu obronili prowadzenie w punktacji tej klasy. O tytule w tej kategorii zdecyduje finałowa runda sezonu – 68. Rajd Wisły (29 września – 1 października)
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) rywalizację zdominowali Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski w Porsche 911 GT3, najszybsi na wszystkich 11 odcinkach specjalnych.
Po Rajdzie Śląska na pierwszym miejscu punktacji mistrzostw Polski są Grzyb i Binięda (178 pkt). Na kolejnych miejscach plasują się załogi Byśkiniewicz/Siatkowski (135 pkt), Płachytka/Fiołek (118 pkt) oraz Kołtun/Pleskot (95 pkt).
Finałową runda sezonu RSMP będzie 68. edycja Rajdu Wisły (29 września – 1 października).
Gluza i Sęk najlepsi w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa
Rywalizacja w Rajdowych Mistrzostwach Południa była niezwykle zacięta, jednak szala zwycięstwa ponownie przechyliła się na korzyść Marcina Gluzy i Roberta Sęka (Honda Civic). Załoga Hondy Civic po raz trzeci w tym sezonie stanęła na najwyższym stopniu podium, dzięki czemu powiększyła prowadzenie w klasyfikacji punktowej.
Gluza i Sęk wygrali dwa z pięciu odcinków specjalnych. Na pozostałych także utrzymywali się w czołówce i wygrali z przewagą blisko 16 s nad Jerzym Niemcem i Tomaszem Saganowskim (Ford Fiesta ST RallyN1). Niemiec i Saganowski byli najlepsi na otwierającym rywalizację supeoesie pod Stadionem Śląskim, jednak w niedzielę nie byli w stanie utrzymać tempa Gluzy i Sęka. W klasyfikacji generalnej zajęli drugie miejsce, ale za to triumfowali w klasie RN1. Najniższy stopień podium uzupełnili Szymon Gańczarczyk i Sławomir Parzyk (Peugeot 207 RC RallyN1, +17,0 s), który wygrali jeden z odcinków specjalnych.
W klasie RN1 na 3. miejscu uplasowała się ekipa w składzie Kamil Kawalec i Sebastian Krzyżowski w Peugeocie 208, jeżdżąca pod szyldem chorzowskiego JADAR-AUTO.
Rajd Śląska 2023 – klasyfikacja końcowa:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:28:30,8 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +5,1 s
3. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +7,5 s
4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +35,8 s
5. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +45,0 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +1:06,0 s
7. Terlecki/Marczewski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:32,1 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +3:52,6 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Škoda Fabia Rally2 Evo) +4:00,7 s
10. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +6:24,5 s
RSMP 2023 – punktacja po Rajdzie Śląska 2023 (runda 6/7):
1. Grzyb/Binięda 178 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 135 pkt
3. Płachytka/Fiołek 118 pkt
4. Kołtun/Pleskot 95 pkt
5. Szeja/Szeja 67 pkt
6. Wróblewski/Wróbel 64 pkt
7. Sesks/Francis 60 pkt
8. Terlecki/Marczewski 51 pkt
9. Poloński/Sitek 43 pkt
10. Kwiatkowski/Kozdroń 42 pkt
Źródło: informacja prasowa
Napisz komentarz
Komentarze