Jakie stanowisko w tej sprawie zajęła chorzowska placówka. Tak w emailu do redakcji pisze Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Szkolny w sprawie projektów uchwał Rady Miejskiej w Chorzowie dotyczących Zespołu Szkół Technicznych nr 2 i Zespołu Szkół Budowlanych.
-
Nauczyciele tworzący Radę Pedagogiczną naszej szkoły oraz rodzice wchodzący w skład Rady Rodziców czują się zdezorientowani informacją o próbie likwidacji Zespołu Szkół Technicznych nr 2. Wobec braku konsultacji społecznych z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Szkolnym opierano się dotychczas na nieoficjalnych informacjach napływających do szkoły w tym wypowiedzi pani rzeczniczki Urzędu Miejskiego w „Gazecie Wyborczej” a te mówiły o połączeniu ww. szkół w jeden zespół. Tymczasem z treści projektów uchwał (druki 602 i 603) wynika, że o żadnym połączeniu nie ma mowy. Projekty uchwał zakładają bowiem przekształcenie Zespołu Szkół Budowlanych im. K.K. Baczyńskiego mieszczącego się przy ul. Narutowicza 5 w Chorzowie poprzez zmianę jego siedziby na ulicę Powstańców 6 A (siedziba ZST nr 2) i likwidację naszej szkoły a tym samym zniszczenie jej wieloletniej tradycji i renomy. Uzasadnienia projektów zawierają co prawda wzmianki o dwóch szkołach, ale likwidacja ZST nr 2 i szkół wchodzących w jego skład spowoduje, że po paru miesiącach nasza szkoła pozostanie jedynie w pamięci jej absolwentów.
-
Nie czujemy się gorsi od Zespołu Szkół Budowlanych, obydwie szkoły mają podobne problemy, obydwie miały lepsze i gorsze momenty. Od lat współpracujemy ze sobą, m.in. przeprowadzając dla uczniów klas wielozawodowych Zespołu Szkół Budowlanych kursy I, II, i III stopnia w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych. Uznajemy, że względy ekonomiczne i demograficzne sprawiają, że obydwie szkoły powinny się zjednoczyć, ale powinno się to odbyć na równych prawach. Odrębne do tej pory Rady Pedagogiczne powinny stworzyć jeden silny zespół podtrzymujący tradycję obydwu szkół i pozyskiwać uczniów we wszystkich dotychczasowych a również nowych zawodach, np. pod szyldem Zespołu Szkół Technicznych i Budowlanych lub Zespołu Szkół Budowlanych i Technicznych. Jest bowiem wysoce prawdopodobnym, że ktoś interesujący się zawodem technika pojazdów samochodowych nie będzie szukać tego zawoduw Technikum Budowlanym, co może się niekorzystnie odbić na rekrutacji.
-
Przegłosowanie uchwał w formie przedstawionej Radzie Miejskiej spowoduje, że społeczności obydwu szkół nie zostaną potraktowane jednakowo a wieloletni trud włożony w edukację i wychowanie wielu pokoleń naszych absolwentów, zostanie kompletnie niedoceniony. Tylko likwidacja obydwu szkół i powołanie nowego zespołu lub utrzymanie obecnego statusu byłoby rozwiązaniem w pełni demokratycznym.
-
Nie zgadzamy się ze stwierdzeniem zawartym w uzasadnieniu do uchwały o niewłaściwej promocji szkoły. Od kilkunastu lat organizujemy Chorzowskie Targi Edukacyjne pod patronatem Prezydenta Miasta. Przez nasze mury przewijają się wtedy wszyscy potencjalni kandydaci na uczniów z terenu miasta i nie tylko. Pokłosiem targów są informacje w lokalnych mediach a także w Radiu Katowice. Od lat funkcjonujemy na Facebooku, nie mówiąc już o szkolnej witrynie internetowej. Bierzemy udział w spotkaniach z uczniami gimnazjów i ich rodzicami.
-
Prawdą jest, że znacząco zmalała liczba uczniów, ale nie wspomina się, że znaczny wpływ na tę sytuację miała likwidacja przez państwo takich typów szkół, jak Liceum Profilowane, Liceum Uzupełniające, Technikum Uzupełniające, na które to kierunki, szkoła miała zawsze chętnych. Jako pewnik można zaryzykować stwierdzenie, że dotychczasowi chętni do liceów profilowanych zaczęli trafiać do liceów ogólnokształcących. Ponadtonie ułatwia nam sytuacji obecność szkół prywatnych działających na terenie miasta, do których w znacznej liczbie przenoszą się nasi uczniowie, którzy oprócz nauki podejmują się również pracy zarobkowej. Lokalizacja szkoły w centrum miasta ma swoje dobre i złe strony, biorąc pod uwagę, że w najbliższym sąsiedztwie szkoły znajdują się dwa licea ogólnokształcące. Ponadto należy dodać, że różnica w liczbie uczniów ZST nr 2 i ZSB jest niewielka i wynosi 7 uczniów na korzyść ZSB a średnie liczby uczniów w klasach wynoszą odpowiednio 20 i 19.
-
Czytając uzasadnienie projektu uchwały można odnieść mylne wrażenie, jakoby nasza szkoła nie współpracowała z innymi instytucjami, tymczasem mamy podpisane umowy z Wyższą Szkołą Techniczną w Katowicach, Cechem Rzemieślników, Handlowców i Przedsiębiorców w Chorzowie oraz Stowarzyszeniem
Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Współpraca z tą ostatnią instytucją przynosi bardzo wymierne efekty, bowiem uczniowie technikum kończą nieodpłatnie kursy i nabywają dodatkowe kwalifikacje. Od wielu lat współpracujemy z Warsztatami Terapii Zajęciowej i Ośrodkiem Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczym w Chorzowie. Współpraca ta przyczyniła się do integracji naszej młodzieży z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną a szkolnemu kołu wolontariatu „Iskra” przyniosła wiele nagród, w tym również o zasięgu krajowym. Szkoła nasza jako jedna z trzech w kraju brała udział w programie INTERCAR, którego owocem było opracowanie i wydanie podręczników do nauki języka zawodowego – angielskiego i niemieckiego. Nasi nauczyciele byli współautorami tych podręczników. Braliśmy również w programie Comenius. Jako „szkoła batkowska” od lat współpracujemy z Towarzystwem opieki nad Oświęcimiem organizując wiele wspólnych przedsięwzięć przyczyniających się do rozwijania uczuć patriotycznych wśród młodzieży. -
Nie zgadzamy się, że oferta zajęć pozalekcyjnych jest uboga, ich liczba w roku szkolnym przekraczała 40. Problemem i to praktycznie wszystkich szkół jest raczej zachęcenie uczniów do uczestniczenia w tych zajęciach, a szczególnie uczniów technikum, których obłożenie zajęciami obowiązkowymi jest tak duże, że przebywają w szkole od godzin rannych do późnych popołudniowych. Specyfika szkół zawodowych, polegająca na tym, że klasy pierwsze są trzy dni w szkole, klasy drugie dwa dni, a uczniowie klas trzecich tylko jeden dzień powoduje, że zajęcia pozalekcyjne to problem marginalny w życiu szkoły. To spostrzeżenie potwierdzili zresztą wizytatorzy uczestniczący w Ewaluacji Zewnętrznej. Należy dodać jeszcze, że bardzo częstą praktyką jest to, że po lekcjach uczniowie wracają do swoich zakładów pracy.
-
Szkoła nie posiada wprawdzie zarejestrowanych w Kuratorium Oświaty innowacji pedagogicznych natomiast wprowadzona przed pięciu laty pracownia komputerowego wspomagania projektowania CadCam oraz wspomaganie kształcenia za pomocą E-platformy stała się standardem szkolnym.
-
Nie możemy się również zgodzić ze stwierdzeniem, że szkoła nie starała się rozszerzyć swojej oferty edukacyjnej. Oprócz technika pojazdów samochodowych, który jest domeną szkoły staraliśmy się otworzyć takie kierunki, jak: technik mechanik, fototechnik, technik usług fryzjerskich, technik księgarstwa i technik spedytor.
-
W obecnym roku szkolnym nie został otwarty oddział technikum. Rekrutacja została zamknięta w lipcu w momencie, kiedy chętnych było 11 techników pojazdów samochodowych i 5 fototechników. Z informacji przez nas posiadanych wynika, że również w innych miastach były problemy z otwarciem tych kierunków. Nawet tak poszukiwany zawód jak technik mechanik nie cieszy się popularnością wśród absolwentów gimnazjów. W zeszłym roku szkolnym nie udało się go otworzyć ani nam, ani ZST i O nr 2 na ul. Sportowej.
-
Wyniki egzaminu maturalnego są oczywiście głęboko niezadowalające, ale od lat przygotowują do tych egzaminów ci sami nauczyciele i to nie brak ich kompetencji jest tego przyczyną, a raczej małe możliwości i nikłe zaangażowanie uczniów powodują takie, a nie inne wyniki. Ponadto, niewielka ilość zdających, z punktu widzenia statystyki matematycznej powoduje zaciemnienie obrazu, wystarczyłoby „zniechęcić” paru absolwentów(nie rokujących nadziei na zdanie egzaminu) do jego przystąpienia, a zdawalność mogłaby osiągnąć nagle np. 80 %. Takich działań zniechęcających z oczywistych względów wychowawczych, etycznych i prawnych szkoła oczywiście nie podejmuje. Należałoby jeszcze dodać, że pisanie o wynikach matur nie może pozostawać w oderwaniu od wyników egzaminów gimnazjalnych a te w przypadku naszych uczniów nigdy nie były zadawalające. Zaskakującym faktem w uzasadnieniu do uchwały jest to, że przytoczone są konkretne wyniki egzaminów tylko jednej ze szkół będących przedmiotem projektów uchwał.
-
Egzamin maturalny to nie jedyny egzamin zdawany przez uczniów. Wyniki egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe nie odbiegają od średnich wojewódzkich, a w niektórych wypadkach nawet je przewyższają, natomiast zdawalność egzaminów przeprowadzanych przez Izby Rzemieślnicze dla uczniów ZSZ, którzy stanowią przecież zdecydowaną większość w naszej szkole, jest praktycznie stuprocentowa.
-
Na koniec chcemy podkreślić, że przeprowadzona przez wizytatorów Kuratorium Oświaty w zeszłym roku szkolnym a wspomniana wyżej Ewaluacja Zewnętrzna, nie wykazała, żadnych uchybień w pracy dydaktycznej i wychowawczej naszej szkoły.
W związku z powyższymi przemyśleniami Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół Technicznych nr 2 im. Mariana Batko zwraca się z prośbą do radnych Rady Miejskiej w Chorzowie o odrzucenie projektów uchwał w aktualnej postaci. W szczególności liczymy na jednoznaczne poparcie Komisji Edukacji.
Napisz komentarz
Komentarze