Historia kolejki wąskotorowej w Chorzowie rozpoczyna się wraz z pomysłem stworzenia całego Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku. Już wtedy, w planach znalazło się miejsce na budowę linii kolejki, którą zwiedzający mieli przemieszczać się pomiędzy najważniejszymi atrakcjami parku.
Otworzona w 1957 r. Wąskotorówka pierwotnie kursowała ze stacji Przystań do Zoo. Wkrótce dobudowano nową stację - Wesołe Miasteczko. Finalnie długość linii kolejowej wynosiła 4,2 km. Na początku prześwit kolejki wynosił 1000mm, a tabor składał się z pociągów zbudowanych w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym. Przez pierwsze lata kolejka cieszyła odwiedzających, przechodząc przy tym kolejne modernizacje, które zmniejszały jej prześwit.
Pierwszy poważny kryzys Wąskotorówka napotkała w latach 80. z racji na problemy w całym komunistycznym państwie. Pieniędzy brakowało wszędzie, co odbiło się również na stanie kolejki w Chorzowie. Większość lokomotyw sprzedano, a na trasę wyjeżdżał już tylko jeden pociąg. To również w tych czasach zamknięto dwie stację. Budynek stacji przy Zoo spłonął w 1980 r., a obiekt przy Planetarium przekształcono w restaurację.
Podczas transformacji ustrojowej kolejka wielokrotnie zmieniała operatora. Jej stan pogarszał się z miesiąca na miesiąc, do czego dochodziły również kradzieże szyn.
W 2003 r. operatorem kolejki zostało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Dzięki tej zmanie, kolejka w okresie od wiosny do jesieni powróciła do kursowania na całej trasie. Z racji na spore zainteresowanie, w szczególności najmłodszych, kilka lat później pojawił się pomysł, aby kolej zmodernizować, do czego jednak finalnie nie doszło. Przez kolejne lata atrakcja niszczała aż do 2011 r., kiedy doszło do jej zamknięcia ze względu na zły stan techniczny.
W kolejnych latach Park Śląski starał się przywrócić kursowanie popularnej Wąskotorówki. Odbudowano linie na odcinku pomiędzy stacją przy Zoo a Wesołym Miasteczkiem, dodatkowo wyremontowano również bocznicę kierującą do lokomotywowni. W podobnym czasie nowym operatorem zostało Przedsiębiorstwo Kolejowe Eurolok. W 2014 r. kolejka została ponownie otwarta, ale jej funkcjonowanie przywrócono wyłącznie na wyremontowanym odcinku.
Niestety, z racji na brak realizacji odtworzenia całej trasy przez Park Śląski operator zawiesił kursowanie kolejki. Od 2018 r., co jakiś czas powraca pomysł, aby przywrócić Wąskotorówkę na mapę parku. Jej powrót miałby jednak sens wyłącznie w elektrycznej wersji, do czego potrzeba wybudować całkiem nową infrastrukturę.
Napisz komentarz
Komentarze