W obecnej, 49. edycji do Złotej Maski kandydują przedstawienia premierowe zrealizowane w teatrach województwa śląskiego w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku. Przedstawienia oceniane były w bieżącej edycji w dziewięciu kategoriach. Nagroda za przedstawienie roku oraz przedstawienie roku dla dzieci ma charakter honorowy. W pozostałych kategoriach nagrody mają charakter pieniężny i wynoszą 4 tys. zł każda. Złote Maski fundowane są z budżetu Województwa Śląskiego.
Nazwiska laureatów poznamy na uroczystości organizowanej wspólnie z Województwem Opolskim, które także przyznaje Złote Maski wg własnego regulaminu. Szansę na zdobycie nagrody ma Inga Pilchowska za choreografię do spektaklu „Młody Frankenstein” z Teatru Rozrywki oraz Iwona Woźniak za reżyserię spektakli: „Kopidoł” z Teatru Reduta Śląska w Chorzowie. Gala wręczenia nagród odbędzie się 27 marca 2017 r. o godz. 17:00 w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.
Nominowani do Nagród Teatralnych „Złote Maski” w województwie śląskim za rok 2016:
PRZEDSTAWIENIE ROKU:
- „Człowiek z La Manczy” Dale’a Wassermana i Mitcha Leigha w reżyserii Witolda Mazurkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej,
- „Ubu Król” Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego w Operze Śląskiej w Bytomiu,
- „Zielona Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w reżyserii Pawła Aignera w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
SPEKTAKL DLA MŁODYCH WIDZÓW:
- „Miłość do trzech pomarańczy” Zbigniewa Głowackiego na motywach baśni Carla Gozziego w reżyserii autora w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach,
- „Roszpunka” na motywach baśni Jakuba i Wilhelma Grimmów w adaptacji i reżyserii Roberta Dorosławskiego w Teatrze im. A. Mickiewicza w Częstochowie,
- „W 80 dni dookoła świata. Tam i z powrotem.” Roberta Górskiego na motywach powieści Juliusza Verne’a w reżyserii Roberta Talarczyka w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.
AKTORSTWO, ROLA KOBIECA:
- Grażyna Bułka za rolę w monodramie „Mianujom mie Hanka” Alojzego Lyski w reżyserii Mirosława Neinerta w Teatrze Korez w Katowicach;
- Anna Kadulska za rolę Marlene Dietrich w spektaklu ”Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci” Igi Gańcarczyk i Łukasza Wojtysko w reżyserii Eweliny Marciniak i za rolę Śmierci w spektaklu „Wujek 81. Czarna ballada” Roberta Talarczyka w reżyserii autora w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, a także za rolę Margarety w spektaklu „Przytuleni” Jonasa Gardella w reżyserii Gabriela Gietzky’ego w Teatrze bez Sceny w Katowicach;
- Anna Konieczna za rolę Słowikowej w spektaklu „Garnitur prezydenta” Maliny Prześlugi w reżyserii Julii Mark w Teatrze Nowym w Zabrzu.
AKTORSTWO, ROLA MĘSKA:
- Andrzej Dopierała za rolę Ragnara w spektaklu „Przytuleni” Jonasa Gardella w reżyserii Gabriela Gietzky’ego w Teatrze bez Sceny w Katowicach;
- Wojciech Leśniak za rolę Szwejka w spektaklu „Dobry wojak Szwejk” Jaroslava Haška w reżyserii Igora Gorzkowskiego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu;
- Wiesław Sławik za rolę Saszy w spektaklu „Antygona w Nowym Jorku” Janusza Głowackiego w reżyserii Filipa Gieldona w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.
AKTORSTWO, ROLA WOKALNO-AKTORSKA:
- Joanna Kściuczyk-Jędrusik za rolę Barbórki w spektaklu „Wujek 81. Czarna ballada” Roberta Talarczyka w reżyserii autora w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach;
- Anna Lubańska za rolę Matki Ubu w spektaklu operowym „Ubu Król” Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego w Operze Śląskiej w Bytomiu;
- Rafał Sawicki za rolę Miguela de Cervantesa w spektaklu „Człowiek z La Manczy” Dale’a Wassermana i Mitcha Leigha w reżyserii Witolda Mazurkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.
REŻYSERIA:
- Paweł Aigner za reżyserię spektaklu „Zielona Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej;
- Julia Mark za reżyserię spektaklu „Garnitur prezydenta” Maliny Prześlugi w Teatrze Nowym w Zabrzu;
- Waldemar Zawodziński za reżyserię spektaklu operowego „Ubu Król” Krzysztofa Pendereckiego w Operze Śląskiej w Bytomiu.
SCENOGRAFIA:
- Pavel Hubička za scenografię do spektaklu „Zielona Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w reżyserii Pawła Aignera w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej;
- Grzegorz Policiński za scenografię do spektaklu „Młody Frankenstein” Mela Brooksa i Thomasa Meehana w reżyserii Jacka Bończyka w Teatrze Rozrywki w Chorzowie;
- Maciej Preyer za scenografię do spektaklu „Wujaszek Wania” Antoniego Czechowa w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.
CHOREOGRAFIA:
- Dominika Knapik za choreografię do spektaklu „Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci” Igi Gańcarczyk i Łukasza Wojtysko w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach;
- Inga Pilchowska za choreografię do spektaklu „Młody Frankenstein” Mela Brooksa i Thomasa Meehana w reżyserii Jacka Bończyka w Teatrze Rozrywki w Chorzowie;
- Jarosław Staniek za choreografię do spektaklu „Człowiek z La Manczy” Dale’a Wassermana i Mitcha Leigha w reżyserii Witolda Mazurkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.
NAGRODA SPECJALNA:
- Dagmara Gumkowska za autorską koncepcję artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Teatromania w Bytomiu;
- Zespół „Chłopcy Kontra Basia” za muzykę i role w spektaklu „W 80 dni dookoła świata. Tam i z powrotem.” Roberta Górskiego na motywach powieści Juliusza Verne’a w reżyserii Roberta Talarczyka w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach;
- Iwona Woźniak za reżyserię spektakli: „Kopidoł” Joanny Sodzawiczny w Teatrze Naumionym w Ornontowicach oraz „Stary klamor w dziadkowym szranku” Joanny Sodzawiczny i Sandry Staletowicz w Teatrze Reduta Śląska w Chorzowie.
Napisz komentarz
Komentarze