– Zwarta zabudowa miasta w wielu miejscach uniemożliwia nam poszerzenie drogi czy stworzenie nowego połączenia. Naszym priorytetem jest więc maksymalne wykorzystanie istniejących ulic, tak aby po Chorzowie można było poruszać się bezpieczniej i wygodniej – wyjaśnia prezydent miasta Andrzej Kotala.
System zarządzania ruchem w mieście to sieć podsystemów obejmujących m.in.: liniowe sterowanie ruchem. Drogowcy za pomocą sygnalizacji świetlnej będą mogli przyśpieszyć przejazd opóźnionego autobusu czy rozładować tworzący się korek. Cenne informacje trafią także do kierowców. Z elektronicznych tablic będą mogli dowiedzieć się m.in. o warunkach ruchu w mieście, drogach alternatywnych czy liczbie wolnych miejsc parkingowych.
System informacyjny wsparty zostanie także stroną internetową i wygodną aplikacją mobilną. Inteligentny System Transportowy (ITS) obejmie również system monitoringu wizyjnego skrzyżowań, w tym kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. W Chorzowie zainstalowane zostaną dynamiczne wagi wychwytujące przeciążone pojazdy, a także stacje meteorologiczne informujące o stanie nawierzchni drogi.
- Chorzowski ITS ma być systemem otwartym, czyli takim, który będzie mógł współpracować z systemami w sąsiednich miastach – tłumaczy Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. – Warto podkreślić, że w naszym mieście od ponad czterech lat funkcjonuje już Odcinkowy System Zarządzania Ruchem na DTŚ, który jest kompatybilny z systemem funkcjonującym w Gliwicach, a także umożliwia informowanie o sytuacji na DTŚ w ościennych miastach – podkreśla dyrektor MZUiM-u.
W wyniku postępowania przetargowego na wykonawcę systemu wybrana została firma Sprint, która ma kilkuletnie doświadczenie w budowie systemów sterowania ruchem, m.in. w Bydgoszczy, Łodzi i Olsztynie. Realizacja zamówienia kosztować będzie około 16 mln zł, z czego 85% pokrytych zostanie ze środków unijnych. Wdrażanie systemu zakończy się jesienią 2019 roku.
Źródło: UM Chorzów
Napisz komentarz
Komentarze