Azbest to rakotwórczy materiał bardzo popularny w Polsce. Najczęściej stosowany był w głębokim PRL-u, głównie w latach 60. i 70. W zachodniej części Europy został wycofany w latach 80., a w naszym kraju prawie 20 lat później. W wielu budynkach jest obecny do dziś, mimo że już w 1999 roku zaczęto go zastępować innymi, bezpiecznymi materiałami. Po dziesięciu latach, w 2009 roku, rząd ustanowił wieloletni program oczyszczania kraju z azbestu, którego realizacja potrwa aż do 2032 roku.
Podczas dzisiejszej sesji rady miasta podjęto uchwałę ws. ustalenia warunków przyznawania dofinansowania z budżetu miasta na pokrycie części kosztów związanych z demontażem, transportem do miejsca unieszkodliwiania oraz unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest, z terenu Chorzowa. Kwota dofinansowania pokryje do 80 proc. wymienionych kosztów. Przyznane na ten cel środki nie mogą być jednak wyższe niż 2 tys. 500 zł brutto. Z dofinansowania będą mogły skorzystać osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami budynków.
Koszt usunięcia metra kwadratowego eternitu wraz z wywiezieniem go przez firmę posiadającą uprawnienia waha się od kilkunastu, do nawet kilkudziesięciu złotych. Dokładne ceny są uwarunkowane m.in. stanem materiału szkodliwego, stopnia skomplikowania konstrukcji budynku oraz regionalnych kosztów robocizny. - Podobne programy są już prowadzone w Katowicach czy Tarnowskich Górach. Pragniemy dołączyć do tych miast. Zabezpieczyliśmy w budżecie na ten cel kwotę 20 tys. zł. Do urzędu wpłynęło już ok. 10 zgłoszeń pisemnych od osób, które chciałyby skorzystać z programu - mówił podczas dzisiejszej sesji rady miasta Wiesław Raczyński, zastępca prezydenta ds. gospodarczych.
Fot.: Flickr.com
Napisz komentarz
Komentarze